27 maj 2007

Tummen loss


Igår var jag på Plantagen och köpte - tada - blommor till min mormorsrabatt! Och till en liten höstrabatt. Köpte också hönsgödsel, för det funkade bra förra året, och såna där pellets som ska död på de äckliga sniglarna. Slutligen köpte jag gräsgödsel och gräsfrön, och lite billiga sommarblommor att fylla ut med på diverse ställen. Det blev dyrt!

Till mormorsrabatten blev det regnbågslupiner, stormhatt, fingerborgsblomma, riddarsporre och löjtnantshjärta.

Till höstrabatten blev det höstaster, höstflox, höstanemon, gul rudbeckia, rosa rudbeckia och dessutom en liten tuva lavendel plus två sommarblommande växter: röd stäppsalvia och en myskmalva. Så att det inte bara är blommor i höst, liksom.

Efter en del funderande kom jag fram till att eftersom jag redan har två pioner i rabatten med den fallfärdiga muren, så är det väl lämpligt att plantera resten av mormorsblommorna där också. Och idag - under av alla under - så planterade jag!

Har också satt alla sommarblommorna, sådana där små billiga i sexpack, nere vid brevlådan/uppfarten. För att fylla ut lite i väntan på att vi ska komma på vad vi verkligen ska ha där. För en månad sen stoppade jag ner lökar och knölar, bland annat liljor, men det är inte så mycket som kommit upp så jag tror jag var lite för tidig. Men vi får väl se.

Älsklingen har gödslat gräsmattan och sått där det ser tunt ut.

Det enda som är kvar är höstblommorna, och de är kvar för att vi inte har jord att anlägga en ny rabatt. Men jag vet var den ska vara.

Dessutom strålar solen och plötsligen tycker jag att det där med trädgård - det är rätt trevligt, när man tänker efter. :o)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det LÅTER jättefint! När får vi se före- och efterbilder? :)

*kramar*

Anna sa...

WOW! Inspirerande!!!

Anonym sa...

Tittade in på din sida och ser att du är som jag...Trädgård, det är livet! Så skoj att hålla på med både i tanken och sen kunna förvärkliga det. din mormorsrabatt kommer att bli underbar!

A N N I K A sa...

Camilla, jag vet inte riktigt om du har uppfattat min blogg rätt. Är trädgård verkligen livet? I så fall borde det finnas en bättre bruksanvisning - till såväl trädgården som livet i övrigt...