21 maj 2007

Mormorslistan

Ok, då ska vi se. Klassiska växter i mormorsrabatten var det alltså.

Fingerborgsblomma är en tvååring som första sommaren bara bildar en bladrosett, men blommar nästa år. Så vartannat år alltså. Undrar hur bladrosetten ser ut? Det kommer massor av konstiga blad i mina rabatter - tänk om jag rensat bort alla mina gamla fina fingerborgsblommor? Är inte fingerborgsblomma giftig, förresten?

Ringblomma vet jag hur den ser ut. Frågan är om jag ska ha blekt aprikos eller starkt gul, enkel eller fylld? Ska tydligen sås direkt i rabatten. Hm. Ytterligare blad man inte ska rensa bort alltså. Verkar som man inte ska rensa alls i den där mormorsrabatten, för säkerhets skull. Vilket ju är helt i min stil!

Pärlhyacint ska man ha som en frans längst fram i rabatten. Well, det har jag redan! Och i alla andra rabatter också. Hurra för mig!

Pion har jag också, fast ingen doftpion utan nån sort med stora vita blommor som är jättefina, fast det kommer ju inte så många blommor. Men i mormorsrabatten ska den få rejält svängrum, minst en meter och då kommer den att blomma jättefint. Visserligen är det redan minst en meters svängrum för nuvarande pioner, eftersom jag rensat bort ogräset mellan dem och inte riktigt fått något annat att växa där - men det är ju ingen mormorsrabatt, så det är ju en helt annan sak. Dessutom står det att man ska fylla upp runt om med ettåringar, lökväxter och lättflyttade perenner - så nu vet jag inte om det ska vara svängrum eller inte. Kompromiss? Växter på ena sidan, svängrum på andra!

Praktveronika ska ha soligt och väldränerat läge. Undrar vad det där med väldränerat betyder; ska man ha avrinningskanaler? Lecakulor i jorden?

Vårkrage har jag just sett bild på - och inser att såna blommar redan under vår gigantiska schersminbuske. Vill ha lätt och näringsrik jord, fast inte för mycket kväve. Lätt jord, är det samma som väldränerad?

Brandlilja ska man också ha, och det verkar vara en kul växt för den får små bulbiller vid bladrosetterna. Bulbiller är, så klart vet ju alla, små groddknoppar som trillar av och sedan blir blombara lökar. Tydligen lättförökad så alla som har såna där bulbiller över kan skicka dem till mig.

Stormhatt är jättegiftig så en sån måste man ha för blommorna är så klart superfina. Och vi har inga småbarn som käkar växter heller, så det är väl hyfsat safe. Men den trivs bäst i halvskugga, så då kanske man måste sätta den runt hörnet eller typ bakom nån av de andra växterna?

Akleja. Undrar om jag inte beställde en massa aklejafrön häromveckan, för jag tycker akleja är så fint. Har jag för mig. Och köpte jag inte några aklejafrön på trädgårdsmässan också, från nån förening som sålde egenplockade frön? Jomenvisst. Mormorsrabatten är så gott som halvklar redan. Undrar vilken bok jag ska läsa på min charmiga uteplats?

Lupin, visst är det såna som växer jättemycket längst vägarna, som höga spjut liksom? Såna ska jag så klart ha, och det finns nån regnbågsvariant också som är jättefin läser jag.

Och slutligen löjtnantshjärta, sån där som ser så ömtålig ut men som växer hur bra som helst. Har en vit sån, i skugga, och blev förskräckt när den dog ner första sensommaren - men så ska det tydligen vara för den är nu inne på sin tredje säsong och blommar redan. Tror att jag ska ha en vit och en rödvit i min mormorsrabatt.

Eh. Om jag ska ha alla dessa blir det nog en väldigt stor rabatt. Oh well, det ska väl lösa sig. Ska bara ta ett mindre lån för att köpa allt ;o)

Allt om mormorsblommorna (och tips på ännu fler sorter, hjälp) finns i juninumret av Allt om Trädgård.

Min mormor växte för övrigt upp i arbetarkvarter vid Värnhem i Malmö, bodde sedan på Sofielund med dass på gården (rätt mig om jag har fel, mor) och hennes blomstrande rabatter var fönsterkarmarna i lägenheten. S:t Paulia, till exempel, och kanske nån begonia. Verkar enklare att anlägga en sådan mormorsrabatt om ni frågar mig...

Inga kommentarer: