14 maj 2007

Oh deer

När jag precis hade flyttat hit från Skåne för snart 4 år sen var jag fascinerad av att det strövade rådjur rakt genom vår trädgård. Så sööööta!

När samma sötnosar någon månad senare tuggade i sig alla blommor och blad jag hade planterat i krukor på uteplatsen var jag inte lika fascinerad. Att älsklingen lakoniskt konstaterade att kunde jag väl räknat ut gjorde inte saken bättre, som ni kanske förstår. Hur skulle jag kunnat veta att rådjur äter prydnadsblommor? Jag som bara haft balkong!

Sen dess har jag sprayat mina planteringar med Råväck, ett spray som mest luktar peppar. Och det mesta har faktiskt lämnats ifred. Allt utom blommorna till nåt jag inte ens vet vad det är, och som jag egentligen tycker är rätt fult. Stora blad bara. Dessutom bor det en massa sniglar inne bland bladen. Hyser allvarliga planer på att gräva bort eländet.


På årets trädgårdsmässa köpte jag små kuddar på pinnar, som luktade ungefär som mitt spray och skulle ha samma effekt. Enligt försäljaren ska de funka i 6 månader och de har i princip inga reklamationer alls. Verkningsradie ungefär en meter. Lät ju bra. Stack ner några sådana bland annat bland de där stora bladen och fick första gången se mer än en blomma stå kvar. Hm, kanske de där bladen kan få stanna kvar ändå...? Blommorna är ju rätt fina.

Idag hade vi besök av ett rådjurspar, samma som brukar gå här skulle jag tro. De kom verkligen nära och jag tog flera foton av dem. Bland annat när hanen böjer sig ner ungefär 5 cm från luktkudden och - just det - äter upp en av blommorna. Som om det inte ens fanns en luktkudde där.


Rådjurssäkert? Jomenellerhur?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart att du kallar rådjur för skadedjur!! :)

Inte för att vara sån, men hur svårt är det att klippa en gräsmatta? När brorsan och jag var tvungna att hjälpa till i trädgården, var det just gräsklippandet vi gjorde.

*kramar*

A N N I K A sa...

Tss. Er gräsmatta var ju pytteliten och dessutom alldeles platt!

Dessutom får jag inte ens igång gräsklippareländet...

Jag säger ju att jag är hopplös på trädgård!

Anonym sa...

Jag tror jag skulle haft kvar en hörna med lite rådjursblommor'. De är ju så söta! Och tänk att kunna berätta att 'vi har "tama" rådjur i trädgården'...

Folk ställer ju ut fågelbad och har guldfiskdammar och allt möjligt... ;-)

A N N I K A sa...

Smart tänkt dinah - och så praktiskt också. Nejnej, det gör inget alls att rådjuren äter upp blommorna - det är faktiskt meningen!

I like it!

:o)

Anna sa...

Smart sätt att hantera ett problem. :-D

Jag har problem med kirskål i min trädgård. MASSOR av kirskål. När jag beklagade mig för mina "in-laws" kom min svägerska med den praktiska lösningen "ni kan ju äta upp den. kirskål smakar som spenat och kan användas i soppor och sallader". Hon missade nog min poäng lite där... >:-(

Anonym sa...

Testa att blanda blodmjöl med urin (eller ammoniak och vatten) och ställ ut i burkar, eller doppa pinnar med oasisbitar på i det. Funkar på mina rådjur, men de är mest problem på våren, innan det finns nåt att äta. Här finns snygga dahlior, som anses vara "rådjurssäkra": www.fron-och-sant.se