22 maj 2007

Sniglar!

Uäh, efter några dagar med regnskurar är det plötsligt sniglar i hela trädgården. Mest såna där med hus (som egentligen inte alls heter sniglar utan snäckor, jo jag vet), men jag såg även några såna där extra vidriga mördarsniglar.

Vilket innebär, enligt all expertis, att jag måste ge mig ut och klippa sönder alla sniglarna nu, innan de växer till sig och förökar sig.

Har försökt med nån slags pelletts som sniglarna äter upp och sen dör av tidigare år, men det funkar bara delvis. Dessutom har jag en känsla av att riktiga trädgårdsmänniskor inte tar till fuskvägar, utan faktiskt grabbar tag i häcksaxen och ger sig ut på korståg - för de vackra blommornas skull, liksom. Det goda med det onda och hela köret.

Det är bara så vidrigt äckligt att KLIPPA sönder sniglar. Nästan äckligare än att de invaderar mina rabatter och äter upp de redan försummade stackars plantorna där...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Äckligt är bara förnamnet. Som tur är har vi förskonats från sniglar här uppe i norrland. Därför kan jag ju inte heller ge dig några bra tips, tyvärr. Leka att man är ett monster i en skräckfilmsvärld kanske...

A N N I K A sa...

Undrar om man kan betala kidsen för att förinta sniglarna? Fast våra tjejer skulle nog mest tycka det var synd om sniglarna, alternativt tycka det är lika äckligt som jag tycker det är att klippa sönder. Och då måste jag vara vuxen och visa att nejdå, det är inte alls äckligt.

Nä, jag gör det nog hellre själv då. Om inte nån har några mer mordiska lagda barn att låna ut?

Anonym sa...

Hrm, jag skall fråga morsan och farsan hur de gör. Hela deras koloni (eller rättare sagt hela ÄRTHOLMEN) är invaderad av mördarsniglar.

Anonym sa...

Jag hörde något om att ställa ut skålar med öl. Det gillar de visst så mycket att de drunknar i det. Om det verkligen funkar vet jag inte, men det kanske är värt ett försök.