17 maj 2007

Goda grannar

Man skulle ju kunna tänka sig att grannarna häromkring är riktiga fantaster som är ute och klipper sin gräsmatta med nagelsax. Ja, eftersom jag är så stressad över att just min trädgård inte är så tjusig. Men så är det verkligen inte. De flesta häromkring har rätt så naturliga tomter; kuperade och med gamla träd. Mycket tall, lönn och rönn. Jorden är lika karg i allas trädgårdar, en bit ner ligger berget och i delar av trädgårdarna är berget i dagen. Ingen har någon designad trädgård, utan det ser ganska mycket ut som det alltid gjort.

Grannen på ena sidan har några knotiga fruktträd som är väldigt vackra, och ett gullregn som blommar otroligt överdådigt precis utanför vårt sovrumsfönster. De har några krukor med blommor vid dörren och på uteplatsen, men mycket mer ordnat än så är det inte.

Grannen på andra sidan har bestämt sig för att det är uteplatsen som är viktigast, och i övrigt är det där med trädgård inget som prioriteras. Något som illustreras av att när älsklingen klippte gräset vid ett tillfälle häromåret kom grannen ut och sa "klipper du gräset? vad taskigt, då måste ju jag också klippa mitt!". Vi har inget staket mellan våra tomter och en del av våra båda trädgårdar är "äng" just för att slippa klippa.

Grannen bakom ser vi inte -vår tomt avslutas nämligen med berg och många meter upp, på toppen av bergsknallen, ligger granntomterna. Jag vet dessutom att deras tomter är ungefär som vår och grannarnas, dvs inga paradtomter där heller. Här omkring är det faktiskt väldigt få superfixade trädgårdar - det är så fint ändå, med de vackra husen, gamla träd, kuperade tomter, slingrade gator, närheten till havet och skogen...

Ingen grannstress alltså. Grannarna har inte framfört några som helst åsikter om att vi borde fixa till vår tomt, och deras trädgårdar är inget som får vår att blekna. Min trädgårdsstress är helt och hållet skapad hemmavid; det är jag och älsklingen som tycker att det borde vara åtminstone lite roligare än så här.

Och jag strävar inte efter nån designertomt heller. En bullerbytomt skulle funka alldeles utmärkt, om jag bara fick till en sån.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi (jag, syrran och morsan) var på Flyinge Plantshop igår. Meeeen, jösses, vill jag ha en trädgård eller vad??! Det kliande i MINA fingrar!! Jag som HATAR att pyssla (om det så handlar om att få pärlor på ett snöre eller i rabatten). Det blev sex blommor och jord till blomsterlådan på balkongen.

Nu skall bara skolan avslutas, sen kan jag fixa till balkongen. (Jo, blomsterlådan är redan ordnad, men resten av balkongen, alltså.) :)

*kramar*

A N N I K A sa...

Jamen heeej, jag ÄLSKAR plantskolor. Kan shoppa loss för en halv förmögenhet, nemas promblemas. Frågan är bara - vad gör man sen? Var planterar man, hur sköter man? Lådor och krukor är väl ok, men rabatterna...?

Det var enklare med balkong.

Anonym sa...

http://www.aftonbladet.se/vss/bostad/story/0,2789,1060400,00.html - kolla in denna länk.

Liiiiite tips. Kanske?

*kram*

Anna sa...

Skrattar högt!!! Vi är så lika varandra du och jag. Jag älskar också att gå på plantskolor och köpa på mig krukor, plantor, örter. Sen när jag kommer hem planterar jag dem kanske på platser som jag tror är bra. Eller så står de kvar i sin kasse och vissnar...