13 maj 2007

Helg till spillo

På tal om att inte vara någon trädgårdsentusiast, långt mindre fanatiker:

Hela helgen var oplanerad. Och det enda jag gjorde i trädgården var att plantera fem köpta blommor i en kruka vid ytterdörren. Plus rundan med kameran för att dokumentera läget i övriga delar av trädgården.

Jag borde alltså, det fattar jag ju, ägnat helgen åt trädgården. Solen tittade ju fram några timmar till och med.

Jag kunde rensat ogräs. Läste i trädgårdstidningen att man ska rensa bort kirskålen direkt. Hur ser kirskål ut? Har jag sån i mina klena ursäkter till rabatter?

Jag kunde grävt upp en rabatt eller vad man nu ska göra. Ska man inte vända jorden, släppa in luft eller toppgödsla eller nåt nu när det är vår?

Hade inte älsklingen legat däckad i feber kunde han klippt gräset. Jag kanske borde lära mig klippa gräset? Fast nä - vad ska då han göra?

Jag borde eventuellt ha oljat trädäcket på uteplatsen. Eller möjligen vaxat benen (de ska ju också vara i trädgården!).

Jag kanske skulle åkt till nån handelsträdgård och botaniserat - men vad ska jag leta efter? I vilken del av trädgården ska jag plantera sånt jag kommer hem med? Borde man inte planera lite först, innan man faller för allt fint som finns att köpa?

Jag borde alltså planerat rabatterna lite. Åtminstone. Ta reda på om jag har lerjord eller sandjord - det kan man göra genom att rulla jorden till en korv har jag läst.

För jag läste iallafall Allers tidning Trädgård för nybörjare och tänkte att det fanns en del bra tips där. Alltid något?

Inga kommentarer: