03 juni 2007

Sniglar... igen...

De där eländessniglarna har kalasat i sig i princip alla blad på riddarsporren jag planterade förra helgen. Grrrrr. Ett litetlitet ynka blad sitter kvar längst ut på en kal kvist, sidanom i övrigt helt kala kvistar. Tvivlar på att plantan överlever ett sådant angrepp - den är ju helt nyplanterad. Tusan!

Och så skulle vi fått leverans av en massa jord i fredags, men den kommer först på tisdag. Så min höstrabatt är fortfarande oplanterad. Jag vattnar i krukorna, och hoppas att växterna klarar sig några dagar till. Bara jorden nu kommer på tisdag så att den inte blir ännu mer försenad!

I övrigt så växer gräset så det knakar, vilket innebär att vi borde ha klippt det i helgen. Men det har vi inte. För mycket annat som har behövt vår uppmärksamhet. Idag till exempel gick vi en promenad runt Lundsjön, med picknickstopp halvvägs. Det var otroligt mysigt!

Just det - har klämt ihjäl några liljebaggar också, efter att ha läst på ett forum att man absolut måste göra det nu direkt i början av säsongen. Det är så mycket man måste hålla reda på! Känns hela tiden som om jag ligger flera steg back...

Och så kollar jag de där grejerna som sticker upp i rabatten vid brevlådan och undrar om det är liljorna jag köpte på trädgårdsmässan eller några av de andra lökarna/knölarna jag petade ner alldeles för tidigt... Ser liljor ut som större tjockare vasstrån?

2 kommentarer:

Anna sa...

Ja!

Anna sa...

Hoppas att ni fick er jordleverans igår så att du kan ägna hela nationaldagen åt att gräva i marken! ;-D