21 maj 2007

Mormorsrabatt

Åh, igår satt jag och läste i Allt om Trädgård om mormorsblommorna. Lupiner, pioner, löjtnantshjärtan, aklejor och sånt. Blommor som klarar sig rätt bra själv, självsår sig, står kvar i en mansålder eller mer. Jättefint såg det ut på bilderna, och det är blommor jag gillar också.

En sån rabatt vill jag ha!

Ser det framför mig. Mitt hus kommer att bli som ett torp, fast lite större, som skymtar bakom överdådet av fina blommor. Vi har lite ölandssten som blivit över, den kan jag lägga som en liten uteplats vid rabatten och så kan jag ställa en gammal charmig stol där och ett rangligt bord. På bordet ska det stå en kruka med pelargoner som rådjuren så klart kommer att strunta blankt i. Sen kan jag sitta där och dricka hemgjord fläderblomssaft och läsa min bok, medan grannarna suckar hänfört över hur fint jag fått till det.

Ok, då ska vi se. Köpa blommor fixar jag lätt - det stod ju vilka sorter så det är bara att skriva en lista. Sen ska man plantera. Hm, inte intill husgrunden som man gjorde förr - då blir det tydligen fukt i huset. Inte bra. Men man kan lägga en rad kullersten först och sen plantera. Undrar om det funkar med ölandssten? Eller sprängsten kanske. Lite nyskapande, gammalt möter... eh... gammalt.

Eller så kan man plantera vid grinden; en mormorsrabatt som hälsar besökaren. Ja, det låter ju jättefint. Fast helst ska det vara sol och vår entré ligger på skuggsidan. Men nere vid tomtgränsen är det nog lite sol. Då är det bara en grind som ska köpas in. Kan man ha en grind mitt i en mur? För jag har en känsla av att det liksom krävs en grind för att det ska bli sådär romantiskt och genuint. Gärna som gnisslar lite lagom. Så kan man skrattande beklaga sig över gnisslandet medan man står där och klipper av några blommor till en vacker bukett som man ska ställa i en gammal fin kopparkanna som man har fått av till exempel mormor.

Sen kanske man behöver gräva lite djupare än en decimeter för att plantera en pion, och då är det mycket berg eller möjligen schaktmassor som ligger där strax under jordlagret. Man med lite ansträngning kan det nog också lösa sig. Man kanske kan hyra en grävmaskin? Och köpa några ton bra jord, för jag tror att vi måste ta bort den där kompakta mattan av halvsekelgamla gräsrötter också och sen fylla ut lite. Jorden skulle visst vara genomsläpplig och fukthållande eller hur det nu var.

Ja, sen är det ju bara att plantera. Åh, vad fint det kommer att bli!

1 kommentar:

Maria & Falco sa...

Jag skrattar igenkännande när jag läser ditt inlägg! Är just i full färd med att planera en rabatt. Höstanemoner, lavendel och löjtnandshjärta är med på listan. Sen vet jag inte riktigt.
Trevlig helg

Maria
www.falco.blogg.se