03 april 2008

Lite vår på gång

Knappt hade snön börjat smälta bort från gräsmattan förrän rådjuren kom och käkade upp varenda krokus som var på väg att slå ut eller redan hade gjort det. Så istället för ett hav av gula, lila och vita krokusar vid husets infart (för gående såväl som motorburna) har jag nu ett hav av avbitna, halvt uppdragna krokusar.

Alla ännu ej utslagna krokusar (jodå, några sådana finns också) är numera väl besprutade med Anti-Gnag. Något som även mina händer och jacka blev, för det är tydligen nåt fel på sprayburken. Det är ingen kvalitet på saker nu för tiden, den är faktiskt bara 7 år gammal och har förvarats på bästa sätt: utomhus i åska, hagel och drivis alternativ bakom en gardin i full sol. Mer krävs alltså inte för att plasten i korken ska bli gammal och spricka så att eländet läcker i alla väderstreck.

Annars sticker det upp gröna blad både här och där. En del vet jag till och med vad det är: vitsippor, myskmalva, påskliljor av olika slag, löjtnantshjärtan, gullviva och såna där pärlhyacinter eller vad de heter - de blå som blommar lite senare på våren.

Andra gröna blad kan vara till exempel lupiner, akleja och stäppsalvia, men jag ska inte svära på det. Kan vara ogräs också. Jag avvaktar och ser. Det vore ju himla dumt att dra bort något som egentligen ska vara där.

Läste förresten i Allt om Trädgård att nu är det dags att ta bort skyddsväven från växterna. Tusan också. Jag som inte ens har lagt på nån sån. Borde man göra det? Och borde man investera i skuggväv för att skydda ömtåliga växter från den skoningslösa vårsolen? Jag som tycker att vårsolen är väldigt trevligt och inte alls så elak som AoT vill framställa den.

Å femte sidan har jag inga växter som jag karakteriserar som ömtåliga - herregud, vore rena självmordsuppdraget att plantera sådana i min trädgård. Nä, det som inte klarar sig hyfsat bra på egen hand får faktiskt uppsöka andra trädgårdar.

1 kommentar:

Anna sa...

Blir spännande att se hur din mormorsrabatt blir i år, när plantorna kanske vuxit till sig lite! :-)

Vår fina lökrabatt blev hur ful som helst i år. Lite trist, liksom, när både tidiga och sena lökar kommer upp samtidigt pga den milda vintern. :-/ Så nu har man knappt sett de små, tidiga lökväxterna för att tulpanerna vuxit över dem. Får väl se om det blir bättre nästa år...