19 augusti 2007

Jodå,både jag och trädgården lever

Hoppsan. Har visst glömt bort att uppdatera här. En massa annat har tagit min tid på sistone. Faktiskt trädgården också. Förra helgen var vi på Plantagen och köpte lite mer gräsgödsel och komplettarande växter till bland annat rabatten vid brevlådan och till blomlådan vid entrén.

Höstrabatten växer och ser fin ut. Fast några höstblommor kommer det inte. Kan ana en knopp på höstanemonen, i övrigt ganska stillsamt just på knoppfronten. Höstastern är superfin, frodig och grön - vilket väl måste ses som ett gott tecken. Rudbeckian gör inte så mycket väsen av sig, men jag har hört att de inte brukar blomma första året så jag får väl hålla tummarna för att det är sant och att jag inte bara fått måndagsexemplar.

I övrigt tar sig trädgården ganska fint faktiskt.


Vid brevlådan blommar sommarblommorna på sista versen. Dahlian har äntligen massor av knoppar -men börjar bli lite tung. Häromdan låg den ner, så nu har vi fått stötta den med pinnar vi hade hemma. Har planterat en doftpion längst ner och några alunrot i olika nyanser längre upp. Men flest kommentarer får den chokladfärgade kallan som blommar.


Jättefin,eller hur? Undrar bara om den tål vintern eller ska grävas upp och vinterförvaras på nåt komplicerat sätt?


Klematisen har blommat över och fått små söta tofsar där blommorna satt. Tror jag tycker bättre om tofsarna än de gula klockblommorna, faktiskt.


Och fuchsiaskotten jag köpte på trädgårdsmässan i våras tar sig sakta men säkert. Whiteknights Pearl blommar sötast av alla med många små enkla blommor. Fuchsiorna måste också vinterförvaras, har jag läst, så att de kan samla kraft inför nästa sommar.

Måste alltså komma ihåg vinterförvaring. Läsa hur, förbereda och sen - viktigast av allt - komma ihåg att sätta undan växterna innan de dör av frosten.

Nån som vet när det blir frost?

Inga kommentarer: